woensdag 4 augustus 2010

dag 4 HIGHLANDS/INVERARY CASTLE/KILMARTIN GLEN

07.00 uur opstaan.
Voor het ontbijt brengen we koffers weer naar de bus. Om 07.45 kregen we weer een stevig ontbijt, zodat we weer om 08.45 op de bus stapte om langs één van de prachtigste meren Loch Lomond en door het Argyll Forest Park te rijden. In Argyll hebben we een korte fotostop.

Hier kreeg ik echt het "How great are thou" gevoel. Wat een schoonheid, wat een rust, en wat een heerlijke frisse geur hangt hier!

De romantische schoonheid van de Highlands, gekarakteriseerd door dit toegankelijke en mooie gebied, werd tegen het einde van de 18e eeuw 'ontdekt'. Schrijver en dichter sir Walter Scott bracht het onder de aandacht van het grote publiek met zijn spannende gedicht "The lady of de lake"(1810), dat zich afspeelde op herkenbare plekken in de Trossachs en eindigde bij Loch Katrine. Het nationale park strekt zich uit van het Argyll Forest Park aan de westzijde tot Callander en van Killin in het noorden tot Balloch in het zuiden, op slechts 29 km van Glasgow.

Hierna rijden we door naar Inverary dat ligt aan een baai aan de kop van Loch Fyne. Eeuwenlang was het de hoofdstad van Argyll; de Campbells, hertogen van Argyll, zetelden in een kasteel in de buurt. Toen de 3e hertog in 1743 met plannen voor een nieuw landhuis kwam, werd het dorpje naar de huidige locatie verplaatst, omdat het anders het uitzicht zou belemmeren.
Dit kasteel wordt nog steeds gedeeltelijk bewoond, het heeft een fantastisch uitgevoerd interieur.

Dit is een namaak gotisch paleis met allerlei torentjes en het is de familiezetel van de Campbells, die sinds 1701 de hertogen zijn van Argyll.
Het kasteel werd op de ruïne van een 15de eeuws kasteel gebouwd in 1745.
In het kasteel zijn prachtige collecties te zien van oosters en europees porcelein en portretten van Ramsay, Gainsborough en Raeburn.
De Armoury Hall bevat oude wapens, die de Campbells verzamelden voor de strijd tegen de Jacobieten.

In Inverary zelf lunchen we in een traditionele 'fish 'n chips'zaak. Een grote bak frites met een hele grote gebakken vis. En ja, we hebben er 'vinegear' op ons verzoek bij gekregen. We vonden het heel lekker. Maar wel machtig eten. We hadden eigenlijk wel samen van 1 bak kunnen eten.

Om 14.00 uur stappen we weer in de bus en stoppen onderweg in Kilmartin Glen.
Kilmartin Glen is het gebied rondom Kilmartin, ten noorden van Lochgilphead en ten zuiden van Oban, in de Schotse regio Argyll and Bute, dat bekend is geworden door de vele archeologische vondsten te dateren in het neolithicum, bronstijd, ijzertijd en middeleeuwen.
In het Kilmartin House Museum in Kilmartin wordt de archeologische betekenis van de vallei toegelicht.
De Kilmartin Sculptured Stones vormen een verzameling grafstenen en kruisen uit de vroege middeleeuwen, bewaard in en op de begraafplaats van de parochiekerk van Kilmartin in Kilmartin Glen in de Schotse regio Argyll and Bute.

Kilmartin Glen kent meer dan 150 prehistorische monumentenen is daarmee één van de rijkste archeologische vindplaatsen op het vasteland van Schotland. Naast verschillende standing stones, steencirkels en grafheuvels (cairns) wordt er beweerd dat dit gebied de grootste concentratie van prehistorische rotskunst (zoals de zogenaamde cup and ring marks) heeft van heel Europa.

Hierna gaan we richting ons hotel in Oban waar we om 19.30 uur aan het diner gaan.
Het diner is goed, hotel een beetje vergane glorie. Ooit moet dit hotel heel mooi zijn geweest. Verzakte vloeren, we zaten scheef op de wc pot. Hier in Schotland moeten we keurig in de rij wachten voor de eetzaal tot dat we het sein krijgen om binnen te mogen. Heel stipt, alles volgens de regels.
Wel een prachtig uitzicht vanuit onze kamer op de haven.